dinsdag 31 augustus 2010

Dinsdag 31 augustus 2010

Zo, vandaag weer een tijdje 'ziekenhuizen' gehad. Afgelopen woensdag moest mijn moeder dus naar de hematoloog. Daar werden er gelijk wat zaken in orde gemaakt, donderdags (de volgende dag dus) de chirurg, vrijdags voor een scan van de borst, dinsdag (vandaag) hartfilmpje, bloedonderzoek en beenmergpunctie.

Ik ben donderdags meegegaan naar de chirurg en het is me gelukt om de vervelende beenmergpunctie te verplaatsen naar 'tijdens de operatie'. Aangezien de uitslagen van de scan van de hals etc. nog niet bekend waren toen, moesten we voor dinsdag (vandaag dus) een nieuwe afspraak maken met zijn collega. Het was overigens een erg charmante chirurg, echt zo eentje uit een doktersroman, ha ha. Verder gelijk het bloedonderzoek ook maar gedaan, heb je dat ook weer gehad.

Hadden we vorige week donderdag die geweldige chirurg met een erg leuke arts assistent, vandaag was de andere arts assistent er niet helemaal bij, die dacht dat mijn moeder al geopereerd was,en de andere chirurg (een oudere meneer, maar wel erg aardig) wist niet eens hoe zijn computer werkte, ha ha. Hopelijk heeft hij meer verstand van opereren. Gelukkig was de scan goed, er zijn geen andere uitzaaiingen of andere ontstoken lymfeklieren gevonden, dus dat is erg fijn. Geeft moed, toch?

Daarna naar het opname bureau, vervolgens naar de anestetist, daarna naar de hematoloog terug en uiteindelijk de bevestiging dat er maandag 6 september wordt geopereerd, door wie zien we maandag pas. Ze gaan trouwens een lymfeklier verwijderen. Ze hopen dit via een kijkoperatie te kunnen doen, maar het ligt er net aan waar ze naartoe gaan. Als het makkelijk gaat, dan zijn ze binnen een half uurtje klaar, gaat het niet of lastig, zijn ze wel anderhalf uur bezig want dan moeten ze een sneetje maken in de buik. De lymfeklieren zitten namelijk moeilijk, een paar tegen de wervelkolom aan en ik zag iets bij de kransslagader (tja, ik ben nieuwsgierig, dus wil alles weten en zien!) dus het is wel een precies werkje.

Ben best wel positief, alleen net dus een ongeruste moeder die zich afvraagt waarom ze een lymfeklier willen weghalen voor onderzoek en ook nog een beenmergpunctie moeten doen. Ik denk om dingen uit te sluiten, maar ik ben ook geen dokter natuurlijk. Zo heeft ze dus haar ups en downs, het ene moment heeft ze er vertrouwen in dat het goed gaat, het andere moment totaal niet. Dat zal er wel bij horen. In ieder geval fijn dat alles zo snel geregeld kan worden. Ik bedoel, vorige week maandag hoorden we iets, vorige week woensdag het tweede en nu is er alweer zoveel gebeurd en gepland, bizar he? Het kan dus wel snel gaan in ziekenhuizen. Super natuurlijk.

Ik ben er maandag bij, dat vind ik een fijn idee. Ik kan me toch nergens anders concentreren, dusse.... Tot die tijd duimen maar. Ik ben erg benieuwd. Ik put wel hoop uit de goede uitslagen van de scans.

Na het ziekenhuis zijn we lekker taartjes gaan eten. Hopelijk doen we dat volgende week om deze tijd weer!!!

2 opmerkingen:

  1. Ik blijf voor jullie duimen! Wat een vervelende en spannende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pfff...wat 'n heftige periode voor je!
    Mijn PIFje is vanmiddag vertrokken!
    Heel veel sterkte de komende tijd!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen