woensdag 22 september 2010

Dinsdag 21 september 2010

Vandaag weer een dagje ziekenhuizen gehad. Eerst naar kantoor geraced, toen naar het ziekenhuis. Je begint daar om 11.15 en komt uiteindelijk om 15.00 uur het ziekenhuis uit.

Het kankersoort dat bij mijn moeder is gevonden is het non hodgkin lymfoom. Het is een diffuus grootcellig b-cellymfoom. Dat is even iets anders dan ze vorige week zeiden! Het verschil is dat die van vorige week nog zeg maar 'sliep' en mijn ouders konden in principe gewoon op vakantie, alles doen, want ze was geen spoed. Het zou waarschijnlijk het wait and see beleid worden.

Nu heeft ze gisteren dus wat anders gehoord, dit lymfoom is wel agressief en slaat veel sneller toe dan het andere. Ze moet nu binnen tien dagen aan de chemo. Daarnaast nog wat andere onderzoeken, vandaag een onderzoek naar de longfunctie, morgen een PET/CT scan en maandag nog een scan van het hart. Dan hebben we volgende week donderdag wederom een andere arts en dus weer een gesprek en daarna moet de chemo worden gestart. Pfff, het gaat supersnel dus. Maar aan de ene kant wel fijn dat ze iets kunnen doen. Zo'n wait and see is natuurlijk ook niet prettig, als je het op psychisch vlak betrekt.

Maar ik vind het wel even een verandering. Het goede nieuws is trouwens wel dat het beenmergbot schoon is! Het beenmerg was wat onrustig, maar dat is te verwaarlozen. Tot nu toe bevindt deze 'vijand' zich alleen in de buikstreek. Dat is fijn nieuws. Maar ja, ik vind het wel vreemd. Ik ga hier de dokter toch nog even over bellen. Ik wil weten hoe dat zit. Is zo'n cel zowat gelijk aan het andere cel en is daarom de fout gemaakt? Of hadden ze gebeld als we wel op vakantie was gegaan en voor eind van deze week, begin volgende week pas een afspraak had gehad? Zoveel vragen, maar weinig antwoorden. Hopelijk zijn de dossiers niet verwisseld.....

Ik hoop de arts morgen weer te spreken. En daarna denk ik dat we toch nog een second opinion moeten gaan halen. We dachten eerst van niet, maar nu ik me bedenk dat er in die paar dagen toch wel een grote verandering is opgetreden......... Met dezelfde uitslagen en dat wil ik laten checken.

Nou ja, ik ga me hier nog nader in verdiepen (straks word ik nog expert op dat gebied :-()
Tot morgen!

1 opmerking: